tisdag 6 september 2011

FastighetSök - fastighetsutdrag vid köp av hus, stugor, tomter - dvs fastigheter

Har under en tid försökt hitta så mycket information som möjligt på objektet som vi "ska köpa". Jag har försökt få mäklaren att förstå vad jag vill ha men det har inte gått fram riktigt.... Jag som trodde att mäklaren skulle jobba för båda sidors intressen? Hmmmm...
Ja, ja. Efter extremt mycket letande har jag äntligen hittat det jag söker. Och det är lättåtkomligt!!! Dock inte lätt att hitta om man inte kan alla facktermer (det hade ju mäklaren kunnat klämma ur sig till exempel). Men väldigt lätt att få fatt på när man vet vad man ska ha och vart det finns.

Så här får ni nu det konkreta.
Ska ni köpa hus, köpa villa, köpa sommarstuga, köpa fritidshus, köpa landställe.... osv....

https://fastighetsok.metria.se/fsokalla/

Det ni vill ha är bland annat ett fastighetsutdrag.
Tidigare var det Lantmäteriet som hade hand om detta men numera är det Metria (statligt ägt bolag) som tillhandahåller detta. Jag sökte på ett fritidshus (jag har fastighetsbeteckning eller adress att söka på) och detta kostar mig ynka 50 SEK (50:- / 50 kr / 50 kronor).

Man betalar med kreditkort eller via sin internetbank och får då detta (tror jag) skickat till sin mailadress. Eller rättare sagt, jag tror man får en länk till stället där jag kan ladda ner ett PDF-dokument med all information. Detta kan jag sen spara på min dator och printa ut bäst jag vill. Och stoppa papper i pärm!!! Spara för framtiden! Och för att titta på när förvirringen är som störst.

Hade det varit så svårt att kläcka ur sig det, om man jobbar med sånt här dagarna i ända?
Jag har inte ens sett något om detta på alla sajter som talar om hur man går till väga när man köper hus, tomt, fastighet, stuga osv. Det står att man ska "ta reda på allt" eftersom man har ett "köparansvar". Men det är ingen j---l som har lust att tala om hur, för oss noviser! Ett himla dubbelarbete (eller vad heter det när man är tusentals människor som gör samma sak om och om igen, när det hade räckt med att 1 person gjorde det?).... Jag hatar dubbelarbete. Finns ingen anledning att uppfinna hjulet fler gånger än nödvändigt. Faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar