måndag 20 augusti 2012

Sommarens fynd!

Från auktionen i Hässelstad, Björnsholm kom vi hem med följande fynd:
Torparlampa
Mjölkningsmaskiner  (!)
Trasmattor och en jättevacker vävd ullmatta med blommönster
Trätunna/kruka i äldre modell, med vackert trälock, ca 4 l.
Symaskin, trampdriven Husqvarna. Fullt med tillbehör med bl a nyckel, instruktionsbok och ett presentkort på en fri kurs hos Husqvarna för att lära sig maskinens alla finesser!! :-D
Ett par rejäla gamla verktygslådor, den ena 1800-tal eller tidigt 1900-tal. Den typen vill jag gärna veta mer om. Vi har ju  nu 2 st stora och 1 st lite mindre med sådana här sneda lock-konstruktioner. Lite annorlunda jämfört med vanliga kistor. Den andra lådan/kistan från den dagens auktion var i härlig blå ton. Perfekt storlek att förvara alla stora läskedrycksflaskor i som annars står och ser tråkigt PET-plastiga ut...
Några vattenkokare i traditionell stil och en liten mjölkkanna.
Bakbord lyckades jag hitta dessutom!! Inte med exakt den önskade looken, med det kan jag nog fixa till själv. Den var nog i något nyare skick än den jag drömt om, med breda plank och mjuk slitning...
Fyndade dessutom 2 feta rullar med juteväv/jutesäckar :-) och 3 st vackra handvävda kökshanddukar, i härlig linnebeige färg med monogrambrodyr utan själva monogrambokstäverna. Ja, ni fattar.

Mycket är nu handskurat ute på tomten, i regnvatten och såpa :-)
De gamla trämöblerna och trälådor- och byttor odyl tar lite tid på sig att torka helt. Jag gjorde ett grundligt jobb... och de har nog varken använts eller rengjorts på många, många år. De är vackra i sin slitna patina, men ska man använda dem till vardags så är det ju härligare om de är rena. Men de ska dock få behålla sin gamla charm i övrigt.

Jag har även gjort en del inköp hos Huset i Bynn. Bland annat 2 stora möbler som slukar massor med prylar. Det ena skåpet, med 2 luckor, i någon mörk härligt blågrön färg. Troligt 1800-tal, om man ser till formen längs sockeln bland annat. En fd inbyggd skänk eller byrå, med 10 små lådor (ca 20x30), som har stått i Stora Spånga Gård (Västervik). Den har en ljuvligt ljust turkos originalfärg. Den är sliten och lite skranglig och så vacker. Den står nu längs med ena fönstret i stora kammaren, fylld med smått och gott. Även en liten rar såpskål fick följa med hem, tillsammans med en gammal resväska och en ålderstigen första-hjälpen-låda från Försvaret (har jag för mig).

Så vid det här laget kan jag inte längre klaga på att vi inte har några förvaringsmöbler! Nu ska bara allt i i skåp och lådor, efter rengöring och ev målning. Det brukar ju ta ett tag innan man känner att man har lagt grejerna på rätt ställe. Vi brukar behöva byta plats på alla pinaler ett par gånger innan det "känns rätt". Vilken hylla och vilken låda som ska innehålla vad. Mycket pillande där :-)

Hej så länge!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar